Ce e ala un ortoped?


O sa radeti. Dar printre cele mai comune si amuzante intrebari pe care le primesc in cabinet este urmatoarea: Am nimerit bine aici? Raspunsul meu aproape invariabil este "vom vedea cat de curand", de cele mai multe ori vadit amuzat.

Ce e ortopedul? Prietenii mei care stiau din "frageda pruncie" ca vreau sa fiu ortoped faceau misto de mine ca o sa fiu ala care rupe oasele oamenilor si le mai pune si la loc (daca vrea). Fata mea oricum era foarte prezentabila in acest sens in vremurile acelea.

Ortopedia, in carti, este disciplina medicala care trateaza afectiunile congenitale sau dobandite ale aparatului locomotor. Asta se traduce in felul urmator: daca te-ai nascut cu o problema (picior stramb, luxatii congenitale, etc.) sau ai dobandit-o pe parcurs (fracturi, artroza, etc.) oriunde la nivelul oaselor, articulatiilor, ligamentelor, muschilor, tendoanelor, atunci te adresezi unui ortoped pentru rezolvare.

Afectiunile cu care se nasc cei mici sau care apar la varste fragede, pana in 18 ani, in Romania, se trateaza de catre Ortopedia Pediatrica. Eu in Anglia am facut si putina din asta, dar nu pot sa spun ca sunt fan asa ceva. Din ratiuni pur personale, nu am nimic cu saracii copii.

Adultii in schimb au o gramada de belele la care sunt supusi mai mult sau mai putin voit, si vor veni cu "drag" la ortopedul desemnat.

In tarile civilizate exista si o impartire pe articulatii a ortopezilor, care are mult sens din punctul meu de vedere, pentru ca nu poti, oricat te-ai da mare, sa le stii pe toate. Unora le place sa opereze genunchi (eu, de exemplu). Altora, picior si glezna (vedeti ca aici e vorba doar de laba piciorului, nu de la sold in jos pana la degete!). Altii au treaba cu mana (vorbim de palma, ca in cazul piciorului), altii cu umarul. Ce aduce bun sistemul asta e ca te ocupi de o singura articulatie, maxim doua si sansele sa o sfeclesti sunt minime, tocmai pentru ca repetitia e mama invataturii.

O sa ma intrebati, bun, si atunci Reumatologia ce face? Eu am o vorba mai din popor asa, si le spun si pacientilor mei, spre amuzamentul lor, Reumatologii sunt cu pastilele, noi cu acele si cutitele. Cum zice si la carte, reumatologii se ocupa cu depistarea, diagnosticarea, tratarea si recuperarea bolnavilor cu afectiuni NECHIRURGICALE ale aparatului locomotor. Asa ca daca va doare un tendon si nu stiti de ce, puteti sa va adresati oricaruia dintre noi, ba chiar e mai indicat sa va adresati unui reumatolog si vede el daca e nevoie si de un ortoped. Daca in schimb ati cazut la fotbal ieri si vi s-a umflat genunchiul si va doare, fuga la ortoped. Unii reumatologi mai fac si infiltratii (vezi acele de mai sus). Asta e de bun augur, si sub nicio forma nu trebuie sa fugiti de ei cand va propun asa ceva, spunand ca mergeti la ortoped daca vreti sa va chinuie cineva. Amandoua specialitatile sunt perfect capabile sa injecteze varii chestii prin varii locuri care mai de care mai "neplacute" pentru pacientul nostru.

Sper ca v-am lamurit catusi de putin, acum astept si parerile voastre, daca sunt, sau eventuale completari.

Si nu, nu rup oase. Doar incerc sa le repar :)




Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Fracturile (cand ni se rupe osul) - partea 1

Despre tendoane, ligamente, fascii si alte structuri (tendinite, enthesopatii si alte cuvinte lejere)

Durerea in calcai (fasceita plantara) si pintenii