Entorse si luxatii, scranteli si calcatul stramb (nu ala la figurat)


Si sa intram in paine.

O sa incepem cu traumatismele, ca alea sunt cele mai dese. Cred ca nu exista om care sa nu fi reusit in viata asta sa nu calce stramb cu piciorul, sau sa cada si sa il doara cate o mana, sau altceva similar.

Vestea buna este ca marea majoritate din ele sunt superficiale si nu necesita nici macar o vizita la doctor, daramite gips sau alte metode de imobilizare. Trec deseori cu niste gheata, zona afectata protejata cateva zile, hai maxim 2 saptamani, niste antiinflamatoare procurate fara reteta de la farmacia din colt, si apoi totul revine la normal. Asta datorita mecanismelor de reparare ale organismului nostru.

Care e diferenta intre o entorsa si o luxatie? Una foarte mare. O entorsa este leziunea in care iti intinzi sau chiar rupi structurile din jurul unei articulatii, dar fara sa iasa oasele din ea, in asa fel incat anatomia normala se pastreaza si dupa trauma, chit ca sufera ligamente, capsula (camasa) articulara, si altele. Luxatia in schimb e cand iti ies oasele din articulatie si ajungi sa ai o deformare de multe ori tragica a articulatiei respective, dar fara a se rupe neaparat osul respectiv. Popular, cele mai comune luxatii sunt de genul: mi-a sarit umarul sau rotula. De obicei cand ai o luxatie trebuie sa te duci la spital sa iti reduca cineva osul la locul lui. Si doare tare de tot, plus ca in luxatii, spre deosebire de entorse, iti rupi bine de tot niste structuri, care, daca esti ghinionist(a), te vor aduce la ortoped sa le reconstruiasca.

Google ne ajuta sa stim de cate feluri sunt entorsele, care sunt gradele, stim si ca numai in gradul 3 e nasol de tot, asa ca nu o sa reinventez eu roata. Tot ce trebuie sa stim e ca daca am calcat stramb azi sau am facut ceva la fotbal sau alte sporturi, si se umfla tare, ba mai mult, doare si cand calcam sau folosim articulatia respectiva, sa mergem la spital. Sa ne vada un ortoped. Care va fi extrem de plictisit si dezinteresat ca nu v-ati rupt vreun os pe care sa il opereze in garda din ziua respectiva, dar macar stim ca nu ne-am rupt ceva major. Sau daca ne-am rupt ceva ligament important, o sa primim primul ajutor si niste indicatii de genul "fa-ti dom'le un RMN".

Ce facem cand suferim de treaba asta in mod repetat? Ai o glezna care joaca la fiecare 50 pasi pe care ii faci? Fuga la ortoped. Iti "scapa" genunchiul? La fel. Asta e o problema cu impact major asupra articulatiei respective. Dau un exemplu. Acum 4 ani la fotbal am jucat, am pivotat la un moment dat, s-a auzit un poc si durere mare in genunchi. S-a umflat, am fost la urgenta, mi-a pus piciorul in gips si mi-a zis ca am ligamentul ala de si-l rup fotbalistii, normal, rupt. Sau macar un "fa-ti un rmn sa vedem ce e inauntru". Si eu nu mi-am facut, ca dupa 7 zile de gips m-am simtit bine, nu ma mai durea nimic, mi l-am dat singur jos, si am ramas asa. Dar cand si cand, imi joaca feste, la modul ca imi scapa la unele miscari. Nu mai am incredere in el. Ei bine, asta e povestea clasica pentru o leziune de ligament incrucisat anterior, tratata cu ignoranta. Si in general, cand o articulatie devine instabila, ea incepe sa se degradeze, si da in artroza. Nu zic ca daca il operezi scapi de artroza, sunt studii multe care zic ca nu e chiar asa simplu, dar iti da totusi mai multe sanse. Plus ca nu mai ai senzatia ca iti scapa la orice treapta de metrou pe care o urci. Calitatea vietii e mai buna cu o reconstructie decat cu o lipsa, asta e stiut 100%.

Asa ca daca sunteti activi, si asta imi doresc din tot sufletul, exista micul risc sa faceti cate o entorsa. Nu e un capat de tara, dar pentru linistea Dvs mergeti la un medic sau un spital (va rog din suflet, nu dupa o luna sau mai mult de la incident cand apar complicatiile) si primiti primul ajutor. Tratamentul ulterior poate fi ajustat de catre un ortoped specializat in functie de evolutie. Si daca e vorba de o luxatie, asta 100% o sa va aduca intr-o camera de garda dintr-un spital de urgenta, daca nu ati avut deja destule si reusiti sa va puneti singuri la loc oasele.

In rest, sa auzim de bine.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Fracturile (cand ni se rupe osul) - partea 1

Despre tendoane, ligamente, fascii si alte structuri (tendinite, enthesopatii si alte cuvinte lejere)

Cine mai e si asta Paul Nastase?