Cum sa pastram articulatiile (sau macar cum sa intarziem momentul protezarii) - partea 1

Si iata ca m-am intors din Anglia de la un curs in care am aflat cam toate metodele prin care poti sa salvezi o articulatie si chiar sa ii prelungesti "valabilitatea" pe termen nelimitat. Si prin articulatie ma refer la sold si genunchi, ca la restul mai greu. 

Pe langa asta, am invatat si cum sa corectez diformitati, sunt sigur ca ati vazut oameni care merg stramb, sau au un picior mai curb, etc., ei bine, si oamenii aia au rezolvare. Drept urmare pentru mine cursul asta a fost ca painea lui Dumnezeu, pentru ca am un mare interes sa rezolv cazuri din astea.

Prima zi a fost despre tehnici regeneratoare. Am fost fericit sa aflu ca tehnicile pe care le avem noi in tara sunt cele care sunt predate si de catre expertii din sala. Mai mult decat atat, kiturile si substantele pe care le prefer eu sunt cele valabile si la ora actuala, si sunt cele recomandate si de catre ei. Aici ma refer la kiturile de PRP, de celule stem, la acidul hialuronic pe care il injectez. A fost o confirmare binevenita.

Despre celule stem, acum. Intr-un blog anterior va spuneam ca sunt printre cei sceptici referitor la metoda asta. Si practic aici am aflat ca totusi exista speranta si in privinta asta. Suntem inca la inceput, e drept, dar se pare ca nu e chiar asa de lepadat metoda asta. Pana acum faceam mai mult cu extras din maduva osoasa, fapt care mie cel putin imi punea multe semne de intrebare, inclusiv legate de biologia generala a pacientului. Acum am aflat ca metoda cu grasime de pe abdomen sau coapse e mult mai benefica si in plus, pacientii primesc si o mini-liposuctie in pachet. Cica ar fi mult mai multe celule stem acolo, plus ca au descoperit baietii din Italia un tip de celule foarte misto care de fapt ele ar face toata treaba, care pot fi selectate prin metoda asta. Foarte interesant.

PRPul meu iubit, ca de obicei, metoda ultra-confirmata clinic, e un fel de must-have in ziua de azi. Pe langa ce stiam de el pana acum, am invatat o gramada de metode de a il folosi chiar si in unele operatii, cum ar fi reconstructiile de cartilaj.

Acidul hialuronic monodoza, bineinteles, plus cel in combinatie cu triamcinolon, ramane in aplicatie, ca si pana acum. Aici nimic nou, numai ca mi-a placut ca au fost prezentate exact seringile din dulapul meu.

La reconstructiile de cartilaj si ei folosesc aceeasi matrice pe care o folosesc si eu, v-am zis ca se adauga preferential si celule sau PRP, in functie de metoda. Mi-a placut ca au aparut si noi metode de reconstructie, care, din pacate pentru tara noastra, nu sunt disponibile momentan. Dintre ele sunt grefele de cadavru, care, logistic si etic, nu pot fi importate de noi, pentru ca, bineinteles, noi nu avem banca de os/cartilaj/tendon in tara, din cauza unor conflicte prostesti, inter-profesorale. Alte matrice sunt ori cam scumpe, ori foarte dificil de adus. Dar atata timp cat matricea mea e ok, raman la baza.

A mai venit un american acolo care ne-a prezentat un extras din lichid amniotic sau tesut placentar. Aici rezultatele nu m-au convins nicidecum, si prezentarea a fost mai mult decat dubioasa, cu niste rezultate care spuneau ca "avem aceleasi rezultate ca si injectiile cu steroid". Sa fim seriosi.

Pana una alta, cursul asta din prima zi a fost in primul rand de confirmare a metodelor noastre de aici din tara, se pare ca noi astia care mai scoatem nasul pe afara suntem totusi la curent cu unele lucruri, si asta ma bucura mult. Ramane sa convingem acum si pacientul roman care, spre deosebire de cel din Vest, nu prea are suportul Statului Roman. Dar rezultatele sunt cel putin convingatoare.

Revin zilele acestea si cu impresii din cursul de osteotomie.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Fracturile (cand ni se rupe osul) - partea 1

Despre tendoane, ligamente, fascii si alte structuri (tendinite, enthesopatii si alte cuvinte lejere)

Durerea in calcai (fasceita plantara) si pintenii