Fracturile (cand ni se rupe osul) - partea 1


Ma uitam asa in istoric sa vad despre ce am scris deja si despre ce as mai vrea sa vorbesc mai departe, si incepusem bine cu generalitatile, cu entorsele, si la scurt timp mi-am rupt mana. Si in loc sa ascriu eu un blog minunat despre fracturi, am scris despre mana mea.

Numai ca eu nu mi-am dat seama ca voi nu prea stiati ce e aia o fractura (cel putin nu de la mine)! Asa ca imi iau revansa aici. Si ca tot vine iarna in curand (am vazut mosi craciuni din ciocolata deja in magazine) eu zic ca o sa va prinda bine blogul asta.

Ce e o fractura?

Definitia pompoasa este asa: o fractura este afectiunea traumatica a unui segment din organism cu intreruperea continuitatii osului.
Daca toti oamenii (inclusiv ortopezii) se rezuma la osul rupt, ei bine, aflati ca de cele mai multe ori osul e ultima problema. Pentru ca osul se vindeca singur. In mai toate cazurile, indiferent cat de mult ne-am impotrivi noi. Acum e foarte important modul in care se vindeca el. Cred ca toti stiti despre calus, cel putin cei care ati avut o fractura, cand a zis ortopedul ca faci calus, ai scapat. Si chiar asa e, de cele mai multe ori. Nu o sa intru acum in detalii, pentru ca nu asta va intereseaza pe voi, ci o sa va explic ca pe langa os, in segment mai sunt si vase de sange, nervi, muschi, tendoane, ligamente, piele, grasime si alte structuri care, odata lezate, pot fi mult mai greu de reparat decat un amarat de os rupt.

Mecanism

In 99% din cazuri e un eveniment traumatic. Am cazut, mi-am prins ceva in ceva, m-a lovit masina, mi-a dat cu bata. In 1% din cazuri nu stim de ce, si durerea aparuta spontan e cea care ne duce la medic si aflam ulterior ca avem o fractura patologica pe fond de OSTEOPOROZA, INFECTIE OSOASA sau TUMORI.
Daca e traumatism, atunci e direct (m-a lovit ceva si s-a rupt fix acolo) sau indirect (mi-am prins degetul intr-un volan si mi-a crapat un alt os de la mana, nu o falanga de la degetul in sine).
La procentul de 1% nu exista eveniment traumatic ci fractura se petrece spontan pentru ca osul e slabit de procesul respectiv care il afecteaza.

Tipuri

Pai sunt stabile, adica scapati doar cu un gips sau orteza mai modern. Sau sunt instabile, ceea ce necesita un soi de interventie din partea noastra, fie sa reducem fractura (sa punem oasele la locul lor) si daca devine stabila fractura continuam cu gips sau orteza, fie aveti nevoie de operatie din start.

Sau sunt intraarticulare sau extraarticulare. Stiti din blogul meu anterior ce e aia articulatia. Ei bine, avand in vedere ca fracturile sunt o problema reala pentru segmentul respectiv, daca implica si suprafata articulara, adicatelea cartilajul cel sfant, e problema. Asta se traduce ca nu prea scapati de operatie. Fracturile care comunica cu o articulatie trebuie reduse la MILIMETRU, ceea ce nu se prea poate obtine decat cu operatii.

Iau diverse forme, fie ca sunt spirale, oblice, transverse, asta va intereseaza mai putin pe voi, si mult mai mult pe noi. Ca e simpla (s-a rupt intr-un singur loc) sau ca e segmentala (in doua locuri) sau cominutiva (in trei sau mai multe locuri), la fel, pentru voi poate are un rol sa povestiti vecinilor cat de tare a fost fractura voastra. Pentru noi insa are un rol esential sa intelegem cum s-a produs fractura si in consecinta, care e cea mai buna metoda de a va vindeca.

E foarte important daca sunt inchise (osul nu iese prin piele) sau deschise (ati vazut cum arata osul dvs). Are o mare importanta datorita complicatiilor, cea mai redutabila fiind infectia si leziunea de vase de sange (in deosebi artere).

Mai merita mentionat ca in functie de locul unde se produce fractura e afectat un anumit tip de os. Daca fractura e in mijlocul osului, unde avem os cortical, fractura va necesita un timp mai lung pentru a se vindeca. Daca fractura e la capetele osului dar nu comunica cu articulatia, datorita osului spongios (ca un burete) fractura se vindeca mai repede. Daca in schimb fractura comunica cu o articulatie, prezenta lichidului sinovial (uleiul din articulatie) face ca fractura sa se vindece mai greu.

Cine e mai afectat?

Pai fracturile se intampla mai frecvent la oamenii intre 20-40 ani, adica cei mai activi, care au o viata plina de activitati posibil producatoare de accidente. A doua categorie este cea de >65 ani, unde starea generala de sanatate poate fragiliza osul in asa fel incat sa se produca fracturi mult mai usor. Si cazaturile sunt mai frecvente la aceasta categorie de varsta. A treia categorie sunt copiii, din motive lesne de inteles.

Cum ne protejam?

O sa radeti, dar 80% din fracturi se petrec in casa sau in jurul casei. Deci nu stati acasa! Eu mi-am rupt mana stupid, dar in urma unui mini-accident de masina (de jucarie), asa ca aveti grija la ce tip de activitati va angajati si cat de periculoase sunt. La fel, la locul de munca e posibil sa va accidentati, de aceea exista norme in vigoare pentru prevenirea accidentelor la locul de munca. Unele profesii sunt mai expuse decat altele, e de datoria voastra sa va intelegeti profesia, rolul si sa va protejati in consecinta. La fel si hobbby-urile, se pot termina tragic (aviz amatorilor de sporturi extreme).
Pentru femeile post-menopauza e foarte importanta osteodensitometria pentru a preveni aparitia osteoporozei
.                            
Pentru populatiile care traiesc in medii poluate e foarte important sa stie ca tesutul osos se poate modifica in consecinta! La fel, exista anumite boli care pot fragiliza osul, in deosebi cele legate de glanda tiroida si paratiroide, precum si anumite sindroame specifice, cum e osteogenesis imperfecta (sau boala oaselor de sticla).

Ce facem cand suspectam ca ne-am rupt osul?

Fuga la spital! Eu am ajuns la spital in 15 minute cu masina (e drept, in Bucuresti). Am primit un gips trainic si mi-am vazut de treaba. Chit ca ati crezut ca v-ati rupt ceva si va duceti la spital si nu aveti nimic rupt, si poate va ia peste picior cineva de acolo, nu regretati. O radiografie nu va costa nimic (decat daca sunteti gravida) si va poate ajuta mai mult decat credeti. O fractura diagnosticata prea tarziu poate deveni o tragedie intr-un singur act!
Radiografia e cea mai buna solutie. Daca se suspecteaza in schimb o fractura si radiografia nu arata nimic, un examen CT sau RMN poate sa ne arate existenta acestei fracturi. Asta e foarte important de retinut, mai ales in unele zone dificile, cum ar fi colul femural.

Tratament

Care e scopul? Sunt patru principii dupa care trebuie sa ne ghidam:
       1. Fractura trebuie redusa anatomic, mai ales in fracturile intraarticulare
       2. Trebuie fixata stabil astfel incat segmentul sa se poata misca si fractura sa se vindece cum trebuie
       3. Mobilizare precoce si fara durere, si readucerea pacientului la functia initiala cat de repede
       4. In cazul operatiilor, sa se selecteze o tehnica chirurgicala cat mai putin traumatica

Majoritatea fracturilor pot fi tratate ortopedic, adica in gips sau orteze.
                              
Ca numar, fracturile fara deplasare, sau cu deplasare mica, extraarticulare, le depasesc cu mult pe celelalte, oricat am vrea noi sa nu fie asa. Deci gipsul tot sfant a ramas, inca reprezinta metoda de electie in imobilizarea fracturilor asa-zis stabile care nu necesita interventie chirurgicala. Mai exista rasini diverse, orteze, alte materiale compozit, chiar printate 3D, care pot fi folosite cu succes in imobilizare, dar astea se folosesc mai rar decat am dori unii dintre noi, din ratiuni strict financiare.

Celelalte fracturi se opereaza. De ce? Pentru ca, desi osul se vindeca, e important in ce pozitie si cat de repede. Sau poate osul nu se vindeca, cum ar fi in fracturile de scafoid carpian sau de col femural unde de cele mai multe ori nu scapam fara operatie din cauza vaselor de sange deficitare.

Ce folosim?

Tije elastice sau brose
                                              

Printre primele dispozitive de fixare, se folosesc si azi, tijele elastice in principal la copii, si brosele peste tot. Fac parte din kitul de baza al traumatologului.

Placi si suruburi
 

Printre cele mai folosite, placile si suruburile sunt extrem de redutabile, pot fi folosite pentru aproape orice tip de fractura si sunt de atatea tipuri incat acum acopera tot ce se poate in traumatologie.

Tije rigide

                            
Tijele rigide se folosesc numai in oasele cu canal medular in interior si au marea proprietate de a beneficia de o metoda minim invaziva de a trata o fractura si de a obtine o fixare extrem de puternica. Dar pentru asta trebuie sa ai o fractura care sa se preteze la asa ceva.

Fixatoare externe

                      
Reprezinta o solutie fie temporara fie chiar definitiva in cazul unor fracturi foarte dificile, fie ele deschise, fie in care partile moi nu pot suporta o interventie chirurgicala din cele de mai sus si unde riscurile depasesc net beneficiile.

Proteze partiale sau totale



Sunt anumite zone in corp unde, in anumite cazuri, nu mai ai cum sa repari osul, asa ca trebuie sa il inlocuiesti. Cel mai comun caz e cel al soldului, unde, din cauza vaselor de sange deficitare, se pune in discutie inlocuirea partiala (doar partea rupta) sau totala a soldului respectiv. Indicatiile sunt precise si exista si un studiu foarte bun pe tema aceasta care ne va ajuta sa selectam pacientii in acest sens.

Asta e partea 1, voi reveni cu o postare ulterior pentru a vorbi despre complicatii, evolutie si alte aspecte importante.

In rest, sa auzim de bine!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Despre tendoane, ligamente, fascii si alte structuri (tendinite, enthesopatii si alte cuvinte lejere)

Durerea in calcai (fasceita plantara) si pintenii